Per Adriana Díaz Arasanz
@adrianad1412
Segurament, en les últimes setmanes, has sentit (molt) a parlar de produccions com “20.000 especies de abejas”, “La Mesías” o “La sociedad de la nieve”. Si fins fa uns mesos no coneixies cap d’aquests títols i ara, els tenis fins i tot a la sopa, no pateixis: és la temporada de premis de cinema i tothom en parla.
Durant les pròximes setmanes s’entregaran els premis Feroz, els Gaudí i els Goya coronant, una vegada més, les millors produccions de l’últim any cinematogràfic. Si encara no tens molt clar quins són els títols més comentats de la carrera pels premis d’enguany, aquesta llista és per a tu:
La pel·lícula d’animació de Pablo Berger ha aconseguit, ni més ni menys, que quatre nominacions als premis Goya: pel·lícula d’animació, guió adaptat, música original i muntatge. El director de “Blancanieves”, ens acosta a la història d’en Dog, un gos solitari que viu a Manhattan i que un dia decideix construir-se un robot perquè sigui el seu amic. Una nit d’estiu, en Dog es veu obligat a abandonar el seu amic Robot, sense saber si tornaran a trobar-se mai més.
“Robot Dreams”, ha enamorat a la crítica d’arreu del món per la seva tendresa i la seva visió de l’amistat amb un missatge pensat per a infants i adults, on cada públic troba el seu propi missatge. El film s’ha pogut veure en festivals de cinema d’alt prestigi com el d’Annecy, Toronto i, fins i tot, Cannes. També ha aixecat el premi Forqué (els primers que es donen en la nostra pròpia carrera de premis) a millor pel·lícula d’animació i ara somien amb la nominació a l’Oscar, que no sabrem fins al 23 de gener.
De Juan Sebastián Vázquez i Alejandro Rojas, “Upon Entry (La llegada)” és l’angoixant interrogatori que pateixen en Diego (Alberto Ammann) i l’Elena (Bruna Cusí) en la seva arribada als Estats Units, perseguint l’anhelat somni americà. Un thriller de poc més d’una hora de durada que tensa l’ambient fins al límit dels personatges i que fa que l’espectador entri d’una manera gairebé física en el minúscul espai on es desenvolupa la cinta.
Una pel·lícula que calcula perfectament el temps, les fluctuacions emocionals dels protagonistes i els espais, que encantarà als amats dels films asfixiants.
“Upon Entry” és una de les grans sorpreses d’aquesta temporada i ha aconseguit tres nominacions als Goya (guió original, actor protagonista i direcció novell), cinc als Gaudí (pel·lícula en llengua no catalana, direcció novell, guió original i actor i actriu protagonistes) i tres als Feroz (pel·lícula dramàtica, actor i guió). S’emportarà alguna estatueta a casa?
Víctor Erice, el director de “El espíritu de la colmena” (1973) ha tornat per la porta gran amb “Cerrar los ojos”, un drama protagonitzat per Manolo Solo, Ana Torrent i José Coronado i que s’alça com una de les grans favorites dels premis Goya, amb onze nominacions (entre elles, millor pel·lícula, director, guió i actor principal) i també dels premis Feroz, amb nou nominacions.
Estrenada al Festival de Cannes, ha recorregut també els festivals de Nova York, San Sebastià i Toronto, entre d’altres. Un film que s’ha fet esperar tres dècades, entre els més entusiastes del director, però que no ha decebut en absolut i que ha tornat amb una història centrada en la petjada del passat en el nostre present, la memòria històrica i el cinema com una forma d’expressar-se i de viure.
“Creatura”, la flamant guanyadora a millor pel·lícula europea a la Quinzaine des cinéastes, és l’última pel·lícula d’Elena Martín i la gran favorita als premis Gaudí, amb 15 nominacions. En l’àmbit nacional, el film ha aconseguit quatre nominacions als Goya i tres als Feroz.
La protagonista de “Suc de síndria” i “Júlia Ist” protagonitza i dirigeix aquesta sensacional pel·lícula sobre el tabú del desig sexual femení on la Mila Borrà pateix una gran incapacitat per trobar-se a ella mateixa en les trobades sexuals amb la seva parella Marcel (Oriol Pla). Un film que transita entre les edats de la protagonista entre l’ambigüetat i la pedagogia.
Els biopics no només triomfen als Estats Units i si no, que li preguntin a David Trueba, director de “Saben aquell”, sobre la vida del famós humorista Eugenio amb un David Verdaguer completament mimetitzat en el personatge, gairebé indistingible del real.
Una pel·lícula que ens mostra el naixement de l’Eugenio que tots recordem, de principi a fi, i l’inici d’alguns dels seus acudits més famosos. “Saben aquell”, arriba a la carrera pels premis amb onze nominacions als premis Goya, tretze als Gaudí i tres als Feroz.
Arribant al final d’aquesta llista no podíem deixar fora la magnífica “20.000 especies de abejas”, d’Estibaliz Urresola, que ja va triomfar al passat Festival de Berlín, on la petita protagonista del film, Sofía Otero, va aixecar el premi a millor interpretació principal.
La protagonista del film, amb vuit anys, no encaixa en les expectatives de la resta de persones al seu voltant, qui insisteixen a dir-li Aitor tot i que ella no es reconeix en aquest nom. Una pel·lícula que gira al voltant de la identitat de gènere de manera que tothom pugui entendre-la i empatitzar amb la protagonista. Una sèrie de retrats amargs, en un ambient cru i que s’allunya d’aquesta absurda creença que els temps passats sempre eren millors.
20.000 especies de abejas, arriba com una de les grans favorites d’enguany, amb quinze nominacions als premis Goya (inclòs millor pel·lícula, direcció novell, actriu principal i guió original), set als premis Feroz i nou als Gaudí.
Des de la creació dels premis Feroz, quan parlem de carrera de premis també podem incloure les sèries amb més ressò de l’any. I si parlem de sèries espanyoles d’èxit, és clar, parlem de “La Mesías”. La nova creació dels Javis, Calvo i Ambrossi, ha estat un èxit rotund.
Així ho diuen també les llistes de nominacions, que encapçalen amb onze nominacions als premis Feroz, sumades a les cinc que van obtenir en els premis Forqué (on van aixecar 3 premis: millor sèrie, millor interpretació femenina per a TV i millor interpretació masculina per a TV).
La història d’un grup musical de pop cristià format per germanes que han crescut en una família religiosa, protagonitzada per Macarena García, Roger Casamajor, Lola Dueñas, Amaia, Ana Rujas, Albert Pla, Carmen Machi o Biel Rossell, entre d’altres, ha captivat a tot el públic amb set capítols intensos i calculadíssims perquè tot surti tal com vol la parella de cineastes.
La gran favorita, no només de la carrera espanyola de premis sinó també, si tot va bé, de la carrera americana és “La sociedad de la nieve”, de Juan Antonio Bayona.
Amb la nominació a millor pel·lícula de parla no anglesa als Globus d’Or, a Bayona només li queda esperar que el pròxim 23 de gener, la seva pel·lícula estigui entre les cinc nominades a millor pel·lícula estrangera als Oscars. Aquí, ha obtingut tretze nominacions als premis Goya, quatre als Feroz i una als Gaudí.
“La sociedad de la nieve” ens apropa a la història del fatídic vol 571 de la força aèria d’Uruguai que el 1972 s’estavellaria al cor dels Andes. Produïda per Netflix, però amb un petit recorregut (previ a l’estrena a la plataforma) per cinemes, la pel·lícula explora sensorialment la desesperació i el desig de supervivència de tot el grup, que haurà de fer-ho amb unes condicions extremes. Al contrari del que passa amb films del mateix estil, Bayona no se centra en els individus per separat, sinó en tots ells com a grup, fet que dota la pel·lícula d’una dimensió coral com poques altres. Sens dubte, un film imprescindible d’aquesta temporada.